عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین مقالات اطلس ساختار داده باخبر شوید

عضویت
arrow_backward بازگشت

20 ترفند ساده و کاربردی برای طراحی سایت جذاب و درآمدزا! (قسمت اول)

داشتن بهترین طراحی سایت به نظر کار ساده‌ای نمی‌آید، وقتی صحبت از کسب درامد از آن می‌شود، این کار سخت‌تر هم به نظر می‌رسد! بله وب‌سایت شما نه تنها باید جذاب باشد، بلکه باید درآمد زا هم باشد!

یکی از اشتباهات رایج در طراحی سایت، توجه بیش از حد به ظاهر وگرافیک سایت است. به طوری که گاهی اصلی‌ترین عامل موفقیت سایت، یعنی افزایش میزان تبدیل کاربر به مشتری (conversion rates)  فراموش می‌شود.

بله شاید این اشتباهات به نظر ساده بیاید، ولی در حقیقت آسیب زیادی به کارآیی وب‌سایت شما می‌زنند. این اشتباهات به ظاهر جزئی،  خرید را برای مشتریان دشوار می‌کنند، مشکلات کم اهمیت را بزرگ جلوه می‌دهند و در نهایت باعث افت عملکرد سایت شما می‌شوند. در واقع این اشتباهات کاربران را از سایت شما دلزده می‌کند!

البته نگران نباشید، تمامی این نکات راه حل مخصوص خود را دارند. شما به راحتی می‌توانید میزان ترافیک سایت خود را بالا ببرید و میزان فروش خود را چند برابر کنید. عمل کردن به این ترفندها و راه حل‌ها فرمول یک شبه موفقیت سایت شما نیست. ولی با انجام دادن مداوم آن‌ها می‌توانید عملکرد وب‌سایت خود را چندین برابر کنید.

همراه با اطلس ساختار داده به مرور ترفند‌های طراحی، ترفندهای نوشتاری (تایپوگرافی)، ترفندهای محتوایی،  ترفندهای کاربری، ترفندهای گرافیکی و ... برای داشتن یک طراحی سایت موفق و درآمدزا می‌پردازیم.

 


 

ترفندهای طراحی

 

1) طراحی سایت واکنشگرا (responsive design) داشته باشید.

طراحی سایت واکنشگرا به عنوان مهم‌ترین ویژگی یک وب‌سایت شناخته می‌شود.

شاید  این ادعا به نظر شما کمی بزرگ باشد. ولی اگر بدانید طراحی سایت واکنشگرا چیست و جه مزیت‌های مهمی برای سایت شما  ودسترسی راحت تر بازدیدکنندگان دارد، نظرتان تغییر خواهد کرد. واکنشگرا بودن به این معنی است که وب‌سایت در تمام دستگاه‌ها  (مانند تلفن همراه ، تبلت و ... ) به صورت مرتب و بهینه نشان داده شود. گوگل به طور صریح به صاحبان سایت‌ها اکیدا توصیه می‌کند که وب‌سایتی واکنشگرا داشته باشند.

2)   فایوایکون (favicon) داشته باشید.

فایوایکون مخفف کلمه favorites icon ، همان لوگوی تصویری کوچکی است که در تب بالای صفحه کنار نام وب‌سایت شما نشان داده می‌شود. کاربران زیادی عادت دارند تا هنگام کار با موتورهای جستجو، تب‌های زیادی باز کنند، دراینصورت گاهی از یاد می‌برند که وارد سایت شما شده بودند. داشتن فایوایکون به کاربران یادآوری می‌کند که مطلبی را در سایت شما باز کرده‌اند و باید برای دیدن آن دوباره به وب‌سایت شما برگردند.

 

 

3) از کروسل  ها (Carousels ) به صورت محدود استفاده کنید.

کروسل ها مجموعه‌ای از محتوهای متنی و با تبلیغاتی هستند که قسمتی از صفحه اصلی سایت را اشغال می‌کنند. استفاده از کروسل در طراحی سایت مشکلی ندارد، مشکل جایی است که به صورت اتوماتیک شروع به چرخیدن در صفحه می‌کنند. بازدیدکنندگان سایت معمولا با دیدن این مدل تبلیغات و یا محتوا سر درگم می‌شوند و سایت شما را ترک می‌کنند.

4) سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید.

اگر بیشتر از 4 ثانیه طول بکشد تا هر صفحه از سایت بارگذاری شود، سرعت این سایت "خیلی آهسته"طبقه بندی می‌شود. بررسی های گوگل نشان می‌دهد که سرعت بارگذاری 70% از سایت‌ها ، حدود 7 ثانیه و حتی بیشتر است. شما نباید کاربران را بیش از حد منتظر بازشدن یک صفحه نگه دارید زیرا ممکن است به راحتی خسته شوند و وب‌سایت شما را ترک کنند. بهترین زمان بارگذاری یک سایت 3 ثانیه است. در نظر داشته باشید سرعت سایت از جمله عوامل بسیار مهم در سئو (SEO) سایت شما است.

5) از طراحی‌های خیلی عجیب و غریب دوری کنید.

درست است که کمی خلاقیت باعث می‌شود تا وب‌سایت شما جذاب تر شود ولی دقت کنید که نباید کلیشه‌های ذهنی کاربران را از بین ببرید. برای مثال کاربران عادت دارند که اطلاعات تماس را در انتهای هر صفحه دنبال کنند، تغییر جای آن ممکن است بازدیدکنندگان را سردرگم کند.

6) لطفا خطای 404 را رفع کنید!

خطای 404 قتل خاموش ترافیک وب‌سایت شما است. آمارها نشان می‌دهند که کاربران بعد از دیدن این خطا تلاشی برای رفع این مشکل و یا بارگزاری دوباره آن نمی‌کنند، بلکه به راحتی سایت شما را ترک می‌کنند.

 

 


 

ترفندهای نوشتاری (تایپوگرافی)

 

7) لطفا از فونت خوانا و واضح استفاده کنید.

فونت انتخابی برای سایت شما باید خوانا و واضح باشد. درست مانند قسمت قبل، نباید در دام ایجاد بیش از حد جذابیت بیوفتید.

در نظر داشته باشید اکثر فونت‌های رایج برای زبان عربی طراحی شده و برای زبان فارسی ویرایش شده اند. در اصل تعداد فونت‌های مختص زبان فارسی محدود است و گاها استفاده از این فونت‌ها نیازمند پرداخت هزینه است. لطفا از فونت‌های مخصوص زبان فارسی و یا فونت های متداول‌تری که در اکثر سایت‌ها دیده می‌شوند استفاده کنید.

8) فاصله‌ها و نیم‌فاصله‌ها را رعایت کنید.

یکی از اشتباهات رایجی که تاثیر مهمی در روان‌تر خوانده شدن متن‌های موجود در سایت دارد، رعایت علائم نگارشی شامل فاصله بین کلمات، فاصله بین سطرها و فاصله شروع پاراگراف از سرعنوان است. شاید فکر کنید رعایت فاصله‌های نگارشی چه اهمیتی دارد؟ رعایت این نکات باعث می‌شود تا متنی که برای تهیه آن زحمت زیادی کشیده اید واضح‌تر و خوانا‌تر نشان داده شود. رعایت نکردن این نکات باعث می‌شود تا شما نتوانید دقیقا تشخیص دهید که دلیل اصلی ترک سایت شما توسط کاربر چه بوده است و برای مثال تغییری در نوع محتوای خود ایجاد کنید، درحالی‌که مشکل از جای دیگری است.

 

 

9) از فونت‌های هماهنگ استفاده کنید.

قبلا اشاره کردیم که سعی کنید از فونت‌های خوانا و متداول استفاده کنید. اگر برای افزایش جذابیت صفحات‌تان می‌خواهید از فونت‌های متعددی استفاده کنید، می‌توانید این تعداد را حداکثر تا 3 عدد افزایش دهید. البته به شرطی که این فونت‌ها کاملا با هم هماهنگ باشند. برای مثال استفاده همزمان فونت کودک و نستعلیق در کنارهم کار درستی نیست. تنوع فونت‌های مختلف موجب از دست دادن تمرکز کاربر هنگام کار با سایت شما می‌شود.

 


ادامه مقاله