عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین مقالات اطلس ساختار داده باخبر شوید

عضویت
arrow_backward بازگشت

20 ترفند ساده و کاربردی برای طراحی سایت جذاب و درآمدزا! (قسمت دوم)

در قسمت قبل به بررسی ترفندهای طراحی، نوشتاری برای داشتن یک وب‌سایت جذاب و درآمدزا پرداختیم. در ادامه به بررسی سایر نکات مهم می‌پردازیم. با اطلس ساختار داده همراه بمانید.

 

ترفندهای محتوایی

10) برای مخاطبان واقعی خود محتوا تولید کنید.

سعی کنید مخاطبان خود و رفتارهای آنان را ابتدا شناسایی کنید و بعد شروع به تولید محتوا نمایید. برای مثال، شما باید بدانید نگرانی‌های اصلی آنان چیست؟ هدف اصلی آن‌ها از مراجعه به سایت شما جیست؟ چه مشکلاتی در راه سفارش دادن آن‌ها وجود دارد؟ و چه چیزی آن‌ها را خوشحال می‌کند؟. با درنظر گرفتن این نکات می‌توانید دقیقا به آن‌ها همان چیزی را ارائه دهید که انتظار دارند. این روش بسیار خوبی برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری است.

11) متن خود را دسته بندی کنید.

با استفاده از دسته‌بندی مناسب و درست نوشته‌ها به راحتی می‌توانید خواندن یک متن را برای مخاطب ساده تر کنید. این به این معنی نیست که متن‌های خود را کوتاه تر بنویسید. بلکه باید متن‌های بزرگتر را به متن‌های کوچکتر تبدیل کنید، طوری که در ذهن کاربر کاملا دسته بندی شود و در ادامه تمام مطالب به صورت پیوسته ارائه شود. استفاده از سرعنوان‌ها ، پاراگراف‌های دو یا سه خطی، استفاده از قاب بندی‌های شاخص تر و یا بولد کردن نوشته‌ها، استفاده از بولت‌ها و شماره‌گذاری‌ها، از جمله روش‌هایی است که باعث می‌شود تا مطالب ابتدا در ذهن خواننده سریع مرور شود و او را به ادامه مطالعه تشویق کند.

12) سایت تان را شلوغ نکنید! (از فضای سفید استفاده کنید)

استفاده مناسب از فضای سفید در سایت، کمک بسیار زیادی به بهتر دیده شدن محتوای شما می‌کند. برای مثال، به صفحه اول گوگل دقت کنید. اکثر فضای صفحه سفید است، تا محتوای اصلی آن به صورت واضح در صفحه دیده شود. در واقع گوگل در راستای اهداف خود، می‌خواهد کاربر کاملا به روی جستجوی خود متمرکز باشد و نکات حاشیه‌ای در اطراف صفحه وجود نداشته باشد. پس دقت داشته باشید میزان خالی بودن فضا کاملا به هدف شما در صفحات مختلف سایت بستگی دارد.

 

 

13) غلط املایی نداشته باشید

بدون شک داشتن غلط املایی در نوشتار یک اشتباه فاحش و تاثیرگذار است که از اعتبار وب‌سایت شما کم می‌کند. اگر داشتن یک نیروی متخصص در ویراستاری نوشتار برای شما هزینه دارد، می‌توانید برای کنترل نهایی متن‌های موجود در سایت خود از نرم‌افزارهای رایگانی مانند "ویراستیار" استفاده کنید.

 


 

ترفندهای کاربری

14) همیشه به سوال بازدیدکنندگان پاسخ دهید.

بازدیدکنندگان، بزرگترین سرمایه سایت شما هستند. پس هرگر نباید نسبت به پاسخ دادن به  سوال‌های آنان بی‌اعتنا باشید. بخشی از این سوالات می‌توانند در قسمت "سوالات متداول" پاسخ داده شوند، در نظرات سایت به آن‌ها پاسخ داده شود و یا به صورت پرسش و پاسخ به صورت آنلاین مطرح شوند.

15) نتایج جسجو در سایت را بهینه کنید.

نکته‌ای که مخصوصا در سایت‌های بزرگ و یا فروشگاه‌های اینترنتی بسیار مهم است قابلیت جستجو کردن در سایت است. نتایج حاصل از جستجو باید بر اساس اولویت مخاطبان و نیازهای واقعی آنان باشد.

 


 

ترفندهای هدایت کاربر در سایت

16) رنگ صفحاتی که کاربران قبلا در آن بوده‌اند را تغییر دهید.

بازدید کنندگان می‌خواهند بدانند که قبلا در کدام صفحات بوده‌اند و کدام صفحات برای آنان جدید است. تغییر رنگ لینک‌هایی که قبلا بر روی آن کلیک شده است، نشان می‌دهد که بهینه سازی زمان بازدیدکنندگان برای شما مهم است.

17) لوگو مرکزی قابل کلیک کردن باشد.

یک نکته بسیار ساده ولی مهم این است که کاربران از طریق کلیک بر روی لوگو مستقیما به صفحه "خانه" هدایت شوند. به طور کلی اگر کاربران نتوانند با یک کلیک ساده و مشخص وارد صفحه "خانه" پیج شوند، سردرگم شده و وب‎‌سایت شما را ترک می‌کنند. چرا این کار بسیار مهم است؟ چون صفحه خانه، اولین جایی است که کاربرانی که در سایت گم می‌شوند و یا نمی‌توانند صفحه مورد نظر خود را پیدا کنند، مایلند تا به آن برگردند.

 

 


 

ترفندهای گرافیکی و تصویری

18) اندازه عکس‌ها را هماهنگ کنید

یکی دیگر از نکاتی که در در ایجاد علاقه‌مندی کاربران به محتوای شما موثر است، کیفیت و نحوه چیدن عکس‌ها در متن است. تمام عکس‌های متن باید دارای ابعادی به صورت یکسان باشند و یا حداقل طول یکسانی داشته باشند. دقت کنید کشیدگی بیش از حد عکس و یا فشرد کردن آن از کیفیت تصویری عکس کم نکند. در مورد عکس‌های بزرگ به خاطر داشته باشید که حتما باید حجم آن‌ها طوری باشد که باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت شما نشود. 

19) حتما عکس‌های سایت واکنشگرا باشند.

قبلا راجع به اهمیت واکنشگرا بودن سایت صحبت کرده ایم. واکنشگرا نبودن عکس‌های متن باعث می‌شود تا مخاطبان به سرعت دلزده شده و سایت شما را ترک کنند.

 

 


 

ترفندهای قانونی

20) حفظ حریم خصوصی

شاید بسیاری از مخاطبان شما حتی معنای حریم خصوصی را نداند، اما آیا این به این معنی است که حفظ حریم خصوصی کاربران برای شما مهم نیست؟ آمارها نشان می‌دهد20% از کاربران، همیشه توضیحات حریم خصوصی را می‌خوانند حتی اگر معنی آن را نداند. قرار دادن توضیحاتی درباره حفظ حریم خصوصی مشتریان به آن‌ها این اطمینان را می‌دهد که شما اطلاعات مربوط به کسب و کار آن‌ها را حفظ می‌کنید و این امر موجب افزایش اعتماد مشتریان به سایت شما می‌شود.

 

مهم ترین و اصلی ترین نکته برای موفقیت هر سایتی، شناخت مخاطبان خود و تمرکز بر روی خواسته‌ها و نیازهای آنان است این ترفندها در نهایت به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت تان هرچه بیشترکاربردی کنید نه صرفا جذابتر! 

برای دریافت هرگونه مشاوره درباره خدمات طراحی سایت، راه‌حل‌های درون سازمانی، بررسی کدنویسی و ... می‌توانید با تیم اطلس ساختار داده تماس بگیرید.