عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین مقالات اطلس ساختار داده باخبر شوید

عضویت
arrow_backward بازگشت

راه اندازی و مدیریت وب سایت و وبلاگ های محتوا محور (قسمت دوم)

مقدمه

در بخش اول از این مقاله ، به بحث پیرامون ملزومات و مراحل قبل از برپایی وب سایت های محتوا محور پرداختیم که بصورت خلاصه موارد زیر را شامل میشد : 

  •  انتخاب موضوع 
  •  ساخت نام تجاری (brand ) قدرتمند 
  •  افزایش مهارت های تولید محتوا 
  • برنامه ریزی برای رشد همه جانبه وب سایت

 

حالا به سراغ مراحل اجرایی کار و اقدامات لازم برای مدیریت و نگه داری وب سایت می رویم . در ابتدای برپایی سایت ، همه چیز هیجان انگیز و لذت بخش به نظر می رسد اما پس از چند هفته که شور و شوق اولیه فروکش کند و کارها یکنواخت شوند ، از خودتان خواهید پرسید : " اصلا من چرا این کار را شروع کردم ؟ " . این ، یک مرحله ثابت در تمامی اینگونه پروژه هاست ، پس نا امید نشوید و آتش اشتیاقتان را روشن نگه دارید . برای برپایی امپراطوری دیجیتالتان ، باید صبر و استقامت و ایمان به کار داشته باشید .

 

بنویسید ، بنویسید ، بنویسید !

نوشتن ، مهمترین کار شما در چند ماهه ابتدایی راه اندازی سایتتان است . تمامی هدف یک وب سایت محتوا محور ، ایجاد مطالبی است که خواندنش برای کاربران وب سایت ، جالب باشد ، و این امر مستلزم وجود حجم زیادی محتوا بر روی وب سایت است .

بهترین راه دستیابی به مهارت در هر کاری ، تمرین است . هرچقدر بیشتر مقاله بنویسید دایره لغاتتان وسیعتر و قدرت درک مطلبتان افزایش خواهد یافت . به وب سایت ها و وب لاگهایی که موضوعی مشابه با موضوع انتخابی شما دارند سر بزنید و مطالبشان را بدقت بخوانید ، این کار ایده ها و مراجع جدیدی در اختیار شما قرار می دهد .

 

همیشه چند مقاله نوشته شده برای روزهایی که ممکن است وقت یا حوصله نوشتن نداشته باشید ذخیره کنید ( از من قبول کنید ، این روزها خواهند آمد ! ) ، مواقعی مانند اتفاقات اورژانسی خانوادگی ، تعطیلات و یا حتی روزهایی که " حسش نیست " . داشتن 5 تا 10 مقاله ذخیره ، باعث می شود در اینگونه مواقع ، کاربرانتان وقفه ای احساس نکنند .

 

یادداشت های متفکرانه ایجاد کنید

بهترین نویسندگان در دنیا ، با دقت ترین خوانندگان نیز هستند . از این گذشته ، چطور می توانید بفهمید چه چیزی را باید بنویسید ، اگر چیزی نخوانید ؟ من برنامه ای برای خودم دارم و آن اینست که هر روز باید تا جایی که می توانم مطالب مرتبط با کارم را مطالعه کنم ، با این کار هم دامنه اطلاعاتم وسیعتر می شود و هم مهارت های نوشتاریم افزایش پیدا می کند .

خیلی اوقات ، هنگامی که یک یا دو ساعت به خواندن مشغول شوید ، کلمات و عبارات خوشایندی به دایره لغاتتان اضافه می شود . وقتی در حال تولید مقاله برای سایت هستید با بکار بردن این عبارات ، محتوا تولید شده را پربار تر و جذاب تر میکنید .

هنگامی که محتوایی را میخوانم ، اگر به عبارت و یا موضوع جذابی برخورد کنم ، حتما آن را یادداشت خواهم کرد . در صورتی که شما هم این کار را انجام دهید به یک " شکارچی خلاقیت " تبدیل می شوید . هر ایده و یا سرفصل خوبی ، باید برای استفاده در آینده ، یادداشت و ذخیره شود .

 

برای ویرایش محتوا سایت زمان بگذارید

همیشه برای محتوا ارائه شده روی وب سایت وسواس داشته باشد . پروسه تبدیل یک ایده به محتوا و سرانجام انتشار آن روی وب سخت و زمانبر است پس انتظار نداشته باشید با دوساعت کار ، سر و ته آن هم بیاید ! همیشه بین مراحل مختلف تولید محتوا به خودتان استراحت بدهید تا مغزتان هوایی بخورد و نقطه نظرات جدید به سراغتان بیاید و راندمانتان افزایش بیابد . بعنوان یک تولید کننده محتوا ، برای موفقیت وب سایتتان ، باید سختی هایش را هم به جان بخرید .

برنامه ای روزانه و قابل انجام برای تولید محتوا وب سایت ایجاد کنید . برای مثال ، من صبح ها که مغزم در بالاترین درجه خلاقیت قرار دارد ، مقاله ام را مینویسم . سپس تا بعداز ظهر به خودم استراحت میدهم و به کارهایی غیر از تهیه محتوا مشغول میشوم .

ویرایش محتوا

پس از یک استراحت مفید ، دوباره به سراغ مقاله ام بر می گردم و آن را از ابتدا تا انتها به دقت می خوانم . در این زمان تمامی اشتباهات املایی را تصحیح کرده و ساختارهای ناقص نوشتاری را کامل میکنم . سپس برای بار سوم مقاله را بازخوانی می کنم و اگر همه چیز مطابق استانداردهایم بود ، آن را به مرحله نگارش منتقل می کنم .

 

نگارش مقاله

نگارش مقاله هم به اندازه سایر مراحل تهیه محتوا ، مهم است . این قسمت ، جایی است که انرژی خلاق شما به دنیا معرفی شده و محصول نهایی ( محتوا ) رونمایی میشود . نرم افزارهای وردپرس (Wordpress) و بلاگر (Blogger) امکانات فراوانی برای صفحه بندی آرایش صفحات محتوا و عناوین آن در صفحات وب در اختیارتان قرار می دهد .

همچنین بیاد داشته باشید که مقاله شما باید حاوی تصاویر جذاب و سایدلاین (sideline) مناسب مقاله باشد . هیچ کس از خواندن یک سری متن طولانی و خشک و خالی لذت نخواهد برد و چیزی هم از آن نخواهد فهمید .

تمامی مراحل گفته شده یعنی ، نوشتن ، ویرایش و نگارش به یک اندازه در موفقیت محتوا تولید شده برای وب سایت نقش دارند .

 

به روز باشید

بدون توجه به میزان دانش تخصص ، پروسه یادگیری شما هیچوقت نباید متوقف شود . در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب ، کسانی را میشناسم که پس از 10 سال آموزش و تجربه ، هنوز تمامی چم و خم کار را یاد نگرفته اند .

بهترین توصیه ای که در این زمینه میتوانم به شما بگویم اینست که بدون توجه به دانش و تجربه و حتی سابقه ای که دارید در این کار همیشه فروتن باقی بمانید . اگر به اندازه کافی شور و شوق و انگیزه داشته باشید و زمان کافی هم به این کار تخصیص دهید ضمانت میدهم که وب سایتتان مشهور و محبوب شود . اما این پایان کار نیست ، شما هیچ وقت نباید احساس کنید که نیازی به یادگرفتن در زمینه تخصصتان ندارید .

در RSS feed های وبلاگ ها و وب سایت های مشابه موضوع وب سایتتان ثبت نام کنید . سرفصل ها و اخبار محبوب در زمینه کارتان را دنبال کنید . ارتباط خود را با انجمنهای مربوطه به شدت تقویت کنید ، این کار شبکه ای از بی نهایت افراد متخصص را در اختیارتان می گذارد . در دنیایی که ما زندگی می کنیم ، فرصتهای اتفاقی ، برای افراد فعال بسیار زیاد اتفاق می افتد .

 

ایمانتان را از دست ندهید

حفظ ایمان به موفقیت در تمام زمینه های زندگی ، بخصوص وقتی یک کسب و کار کوچک به راه می اندازید ، بسیار کار مشکلی است . پس از چندین هفته نوشتن محتوا و بازاریابی برای وب سایت ، کم کم شور و شوق اولیه فروکش کرده و ناامیدی به سراغتان می آید . خودتان را ناراحت نکنید ، این یک مرحله اجتناب ناپذیر از رشد کسب و کار شماست که بدون استثناء برای همه وب مسترها اتفاق می افتد .

آمار کاربران همیشه به شکل موج است و هفته به هفته بالا و پایین می شود . این که ثانیه به ثانیه چشم به آمار کاربران بدوزید دردی از شما دوا نمیکند . به همین دلیل است که از شما خواستم موضوعی را برای وب سایتتان انتخاب کنید که عاشقش هستید . علاقه مندی به نوشتن محتوا ، میتواند تاثیر بد بالا و پایین شدن ترافیک سایتتان را بپوشاند .

با گذشت زمان ، شاهد خواهید بود که کاربران جدیدی به شما مراجعه میکنند و آمار کاربرانتان افزایش پیدا می کند . کم کم قسمت نظرات (comments) وب سایتتان با نظرات جذاب پر می شود و یک جامعه کوچک از دنبال کنندگان وب سایتتان بوجود می آید . تا زمانی که هر روز صبح از خواب برخیزید و با علاقه به سراغ تولید محتوا بروید و به رشد وب سایتتان افتخار کنید ، بدانید که راه را درست میروید .

اگر احساس کردید انگیزه تان در حال کمرنگ شدن است ، سرگذشت افرادی را مطالعه کنید که کارشان را مانند شما شروع کردند و موفق شدند . در گوگل ، مصاحبه هایی را که با صاحبان وب سایت ها و وبلاگ های موفق انجام شده را بخوانید تا موانع مادی و روحی را که با آن دست و پنجه نرم می کردند را بشناسید . معمولا آنها نیز مشکلاتی مشابه شما داشته اند و آنها را پشت سر گذاشته اند پس می توانند راه حل های مناسبی برای پشت سر گذاشتن موانع و کنار آمدن با شکست ها و عقب نشینی ها ارائه کنند .

کلید موفقیت در این کار ، نوآوری است . زندگی پر از بی نظمی و تغییر است و ما انسانها قادریم با تمام تغییرات خود را تطبیق دهیم . هنگامی که اینترنت و فرهنگ حاکم بر آن متحول میشود ، ما باید با این تغییرات همگام شویم .

اطلاعاتتان را به روز کنید ، تمرین کنید و مهارت های تولید محتوا را در خود تقویت کنید حتی در صورتی که برنامه بازاریابی شما خوب کار نمی کند و طراحی وب سایتتان مشکل دارد ، همیشه باید روی تولید محتوا سرمایه گذاری ویژه کنید . این راه رشد وب سایت های محتوا محور است و با اجراء این نکات می توانید در زمینه کسب و کار دیجیتال و مجلات اینترنتی حرفی برای گفتن داشته باشید . نکاتی که گفته شد نه تنها موفقیت شما را در زمینه وب سایت های محتوا محور تضمین می کند بلکه در سایر زمینه های زندگی نیز می تواند به یاری شما بیاید .