عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین مقالات اطلس ساختار داده باخبر شوید

عضویت
arrow_backward بازگشت

راه اندازی و مدیریت وب سایت و وبلاگ های محتوا محور (قسمت اول)

چشم انداز متون دیجیتال

متون دیجیتال ، آینده اینترنت است . با پیشرفت سریع تکنولوژی ما در حال ورود به عصر جدیدی هستیم . محتوا فیزیکی احتمالا تا 5 یا 10 سال آینده فقط در موزه ها قابل دیدن هستند . تمامی محتوا های تولید شده به زودی در قالب رسانه های دیجیتال عرضه خواهند شد .

تصور دنیایی که تمامی اطلاعات در آن بصورت دیجیتال باشد کمی مشکل است ، اما به زودی این اتفاق خواهد افتاد . از طرفی منابع طبیعی ما با ارزش تر از آن هستند که بصورت کاغذ و جوهر در بیایند .

در این 2 مقاله سعی خواهیم کرد اصول راه اندازی وب سایت های محتوا محور را قدم به قدم برایتان توضیح دهیم . در قسمت اول به مراحل پیش تولید و الزامات اولیه ایجاد اینگونه وب سایت ها خواهیم پرداخت . در قسمت دوم تمرکز ما بیشتر بر روی وظایف عملی سازنده یا سازندگان سایت های اینترنتی خواهد بود که شامل نوشتن مقاله های مناسب ، بازاریابی و افزایش مهارت های مورد نیاز خواهد بود .

برای موفقیت در این زمینه ، باید زمان و انرژی فراوانی صرف کنید اما در عوض پس از چندین ماه پاداشی که به کار ذهنی تان پرداخت خواهد شد ، غیر قابل تصور است .

 

اهداف اصلیتان را جمع بندی کنید

قبل از اینکه حتی به راه اندازی وب سایت محتوا محور فکر کنید ، باید اهدافتان را به ترتیب اولویت تعیین کنید . انتظار دارید با راه اندازی وب سایت ، به چه چیزی برسید ؟ طبیعتا در صورت موفقیت اینقدر پول بدست خواهید آورد که زندگی راحتی داشته باشید ، ولی فقط همین ؟!! انگیزه اصلیتان چیست ؟ بیش از همه چیز به چه کار و فعالیتی علاقه مند هستید ؟

مشکل است ، اما 10 دقیقه وقت بگذارید و تصور کنید که با موفقیت وب سایت ، دوست دارید چه اتفاقی بیوفتد ؟ شاید فقط دلتان بخواهد توی گوش رییستان بزنید و از کار استعفا داده و برای خودتان کار کنید . شاید هم بخواهید توضیح کوچکی از این پروژه اینترنتی را در رزومه تان ذکر کنید .

 

اهداف ساخت وب سایت

ممکن است ، پول اصلا برایتان مهم نباشد . در دنیای امروز محبوبیت و تجربه عناصر مهمی هستند .خیلی از کارآفرینان معروف که سایت های اینترنتی برپا کرده اند بخاطر اینکه اتوموبیل پورشه و ویلا در سواحل فرانسه بخرند ، این کار را شروع نکرده اند ، بلکه هدف نهاییشان پرآوازه شدن نامشان و محبوبیت در جامعه بوده است .

حتی ممکن است بعضی افراد به دلیل علاقه شخصی به موضوعی خاص (niche) دست به ساخت وب سایت محتوا محور زده باشند .

 

موضوع اصلی وب سایت تان را تعیین کنید

تعیین موضوع اصلی وب سایت ، ممکن است همیشه ساده نباشد . موضوع (niche) ، آنچیزی است که سایت شما بر روی آن تمرکز می کند . ممکن است بخواهید در سایت تان در مورد مُد ، موضوعات دیجیتال ، کسب و کار ، بازی های کامپیوتری و یا هر موضوع دیگری مطلب بنویسید .

اگر به موضوع اصلی سایت علاقه عمیقی داشته باشید و در مورد آن بنویسید ، شانس خوبی خواهید داشت که خوانندگان فراوانی پیدا کنید . خیلی به اینکه بازار هدفتان پرجمعیت هست یا نه توجه نکنید ، روی تولید محتوا تمرکز کنید .


موضوعی را انتخاب کنید که مطالب زیادی برای ارائه در موردش داشته باشید.

قاتل نابهنگام بسیاری از وب سایت های محتوا محور ، کمبود محتوا است . خیلی افراد با اشتیاق شروع به ایجاد وب سایت می کنند اما پس از 3 یا 4 ماه خسته شده و از کار دست می کشند .

اطلاعات قبلی شما در مورد موضوع سایت ، تاثیر کمی بر روی موفقیت دارد . امروزه حجم عظیمی از اطلاعات با هزینه چند کلیک و چند ساعت وقت در اختیار شماست که می توانید خود را با آن مسلح کنید. فاکتور مهم در موفقیت شما ، عشق و علاقه به موضوع و نوشتن در مورد آن است .

اشتیاق کم در مورد موضوع ، خود را هنگام نوشتن نشان خواهد داد . موضوع چیزی است که از این به بعد بیشترین وقت از زندگیتان را به خود اختصاص خواهد داد ، پس مطمئن شوید چیزی را انتخاب کرده اید که زندگی کردن بدون آن برایتان سخت باشد .

بهتر است ابتدا با 2 یا 3 موضوع شروع کنید ، سپس زیر هرکدام از موضوعات 20 تا 40 سرفصلی را که می توانید در باب آن موضوع بنویسید ، ذکر کنید . اگر نتوانستید حداقل 20 سرفصل برای موضوعی پیدا کنید ، آن را از یست خود حذف کرده به سراغ گزینه های دیگر بروید. این کار فایده دیگری نیز دارد و آن ایجاد یک نقطه شروع برای نوشتن حداقل 20 مقاله و درج در وب سایت یا وبلاگ است .

برنامه ای برای استراتژی رشد وب سایتتان داشته باشید
یکی از فاکتورهای ضروری برای ایجاد وب سایت ، اینست که بدانید خواننده های بالقوه خود را چطور می خواهید به وب سایتتان بکشانید . روش سنتی " کرکره را بکشید بالا ، مشتریها خودشان می آیند " در این کار جواب نمی دهد .یک استراتژی مفید و مختصر می تواند در مدت چند ماه تاثیری شگرفی بر افزایش ترافیک وب سایتتان داشته باشد .

 

نمودار کاربران وب سایت

گوگل بهترین نقطه برای شروع است . انجمن هایی با موضوعی مشابه با موضوع وب سایتتان را بیابید و کاربرانشان را بررسی کنید . ممکن است ثبت نام در این انجمن ها و ارتباط برقرار کردن با اعضاء برای کشاندن کاربران علاقه مند به موضوع ، به وب سایتتان مفید باشد .

این انجمن ها نه تنها می تواند برای جذب کاربر برایتان مفید باشد بلکه در آنجا می توانید کسانی را پیدا کنید که علاقه مند به تولید محتوا برای وب سایتتان باشند . اداره کردن یک وب سایت محتوا محور و تولید هر روزه مقاله و محتوا ، به تنهایی می تواند کار خسته کننده ای باشد ، داشتن همکارانی که چند وقت یکبار ، وظیفه تولید محتوا را بر عهده داشته باشند می تواند لذت بخش باشد .

 

از قدرت شبکه های اجتماعی استفاده کنید

وب سایت هایی مانند Digg و ... کار را برای جمع آوری کاربر ساده تر کرده است . در تمامی شبکه های اجتماعی معروف و محبوب حساب کاربری ایجاد کنید . وب سایت خود را معرفی کرده و مترصد فرصت برای جذب کردن کاربران احتمالی باشید .

(برای اطلاع از شبکه های اجتماعی محبوب در ایران به این لینک مراجعه کنید)

البته در این کار زیاده روی نکنید ، لازم نیست در تمامی شبکه های اجتماعی ساخته شده عضو شوید ، فقط آنهایی را انتخاب کنید که فکر می کنید می توانند برایتان مفید باشند . شبکه های اجتماعی بسیار گسترده هستند و می توانند کمک شایانی برای رسیدن به اهدافتان باشند .

 

شبکه های اجتماعی

حضور قدرتمند در این شبکه ها ، می تواند به برندینگ وب سایت شما هم کمک کند . برندینگ قوی برای موفقیت یک وب سایت حیاتی است . کاربران باید تصویر خوب و جذابی از نام تجاری (brand) شما در ذهن داشته باشند .

 

طراحی دلخواه وب سایتتان را ابتدا در ذهنتان تصور کنید

لازم نیست که یک طراح حرفه ای وب سایت باشید تا بتوانید ظاهر وب سایتتان را بسازید ( اگرچه اگر طراح باشید خیلی بهتر است) . یک راه جذاب برای شروع طراحی وب سایتتان ، وب گردی و پیدا کردن سایت هایی با موضوع مشابه است . هر المانی را دوست داشتید همراه با لینک مربوطه در جایی ذخیره کنید تا بعدا نمونه آن را در سایتتان اعمال کنید .

اگر فوتوشاپ بلدید یا جیب پر پولی دارید که با آن می توانید یک طراح استخدام کنید ، حتما یک طرح انحصاری برای وب سایتتان ایجاد کنید . اگرچه در روزهای ابتدایی برپایی وب سایت این کار خیلی واجب و حیاتی نیست . تمامی نظرات و ایده هایتان در مورد طراحی و شکل و شمایل وب سایت را جایی یادداشت و نگه داری کنید تا بعدا که وب سایتتان ثبات کافی را پیدا کرد ، آنها را روی وب سایتتان پیاده کنید .

 

الگوبرداری برای وب سایت

از مجلات فیزیکی نیز می توانید ایده بگیرید . بدلیل اینکه می خواهید وب سایت بسازید حتما لازم نیست که فقط از سایر وب سایت ها ایده بگیرید . در حقیقت طرح های مربوط به مجلات فیزیکی به راحتی در وب سایت ها قابل پیاده سازی است .

راه دیگر ، مراجعه به کتاب فروشی ها و کیوسک های فروش مجلات است . به کتاب فروشی ها رفته و با صبر و حوصله کتاب ها و مجلات مختلف را ورق زده و بررسی کنید ، در همین حال می توانید نظرات و ایده هایی را که به ذهنتان می رسد روی دفترچه کوچکی یادداشت کنید که لازم نباشد این کتابها و مجلات را خریداری کنید .

در قسمت دوم با ما همراه باشید

نکات ذکر شده ، خلاصه مواردی بود که قبل از برپایی وب سایت باید رعایت کنید . در قسمت دوم این مقاله به سراغ مراحل ایجاد و ویرایش محتوا مورد نیاز برای وب سایت های محتوا محور می رویم . همچنین نکاتی را برای مشتاق ماندن و دنبال کردن اهدفتان ذکر می کنیم .

mehr | ۱۳۹۸-۰۳-۳۱

برام عجیبه که هیچ نظری دریافت نکردید،

0 دیدگاه