عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین مقالات اطلس ساختار داده باخبر شوید

عضویت
arrow_backward بازگشت

ایمیل مارکتینگ چگونه کسب‌وکار ما را رونق می‌بخشد؟

 

احتمالا همه ما با ایمیل مارکتنیگ آشنا هستیم و یا در بازاریابی خود تا به حال از آن استفاده کرده‌ایم. ایمیل مارکتینگ یکی از ابزارهای بسیار کارآمد دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی در فضای آنلاین) است. برخی افراد بر این باورند که استفاده از سرویس‌های اطلاع رسانی ایمیلی یک امر زمان بر و بی فایده است، درحالی‌که آمارها کاملا خلاف آن را نشان می‌دهند. در نظر داشته باشید به دلیل قیمت پایین استفاده از سرویس های ارسال ایمیل و ارتباط مستقیمی که ایمیل با مخاطبان شما برقرار می‌کند، بازاریابی به وسیله ایمیل مارکتینگ همواره به عنوان یک روش "سودده" برای کسب‌وکارها شناخته می‌شود

 اما ایمیل مارکتینگ چیست و چه نقشی در میزان موفقیت کسب‌وکار ما دارد؟ با اطلس ساختار داده همراه باشید.

 

ایمیل مارکتینگ چیست وچه مزیتی برای کسب وکار ما دارد؟

به طور ساده ایمیل مارکتینگ، استفاده از ایمیل به منظور ارتقا کسب‌وکار است. ایملیل مارکتینگ کمک می‌کند تا روابط خود را با مشتریان بالقوه خود تقویت کنید، مشتریان فعلی را در جریان جدیدترین تغییرات کسب‌وکار خود بگذارید و با  پیشنهاد تخفیف‌های ویژه آن‌ها را به خرید بیشتر  و وفاداری به کسب‌وکار خود تشویق کنید. مزیت های استفاده از ایمیل مارکتینگ به طور کلی به صورت زیر است:

 

1) برقراری ارتباطات موثر: از طریق سفاشی سازی متن ایمیل‌ها، شما می‌توانید ارتباطات میان خود وکاربران ‌تان را قوی‌تر کنید.

2) ایجاد آگاهی از نام تجاری (Brand Awareness) : ارسال ایمیل‌های مرتبط با نام تجاری  و اهداف کسب‌وکار شما برای کاربران، موجب می‌شود تا نام شما در ذهن آن‌ها ثبت شود و اگر روزی به دنبال دریافت خدمات حوزه کاری شما بودند، با شما تماس بگیرند.

3) انتشار محتوا: با استفاده از ایمیل می‌توانید مقاله‌های نوشته شده در سایت و یا هرگونه محتوایی که برای کاربران ارزشمند است با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

4) جمع آوری اطلاعات مخاطبان: شما می‌توانید در ازای دریافت ایمیل‌های جذاب و کاربردی برای کاربران، اطلاعات تماس آنان دریافت کنید و برای اضافه کردن آن‌ها به دایره مشتریان خود تلاش کنید.

5) بازاریابی محصولات:  با استفاده از ایمیل می‌توانید به معرفی محصولات و خدمات خود بپردازید.

 

تعداد ایمیل‌های که هر روز دریافت می‌کنیم بیشتر و بیشتر می‌شود، درنتیجه برای افزایش میزان موفقیت خود، ما باید یک استراتژی درست و مدون ایمیل مارکتینگ داشته باشیم، تا ایمیل‌ ما میان انبوده ایمیل‌های دریافتی مخاطبان ما گم نشود.

 

با استفاده مراحل زیر می‌توانید یک استراتژی موفق برای خود داشته باشید:

1) مخاطبان خود را بشناسید

یک ایمیل موفق، یک ایمیل کاملا مرتبط با علایق کاربر است. مانند هر فرآیند دیگری در بازاریابی، ایمیل مارکتینگ با شناسایی رفتار مخاطبان شروع می‌شود. شما باید درک کنید آن‌ها چه چیزی می‌خواهند و کمپین‌های خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

2) اهداف خود را شناسایی کنید.

قبل از شروع به برنامه ریزی، باید اهداف خود را بشناسید و انتظارات خود را مشخص کنید و شاخص های عملکرد (KPI) تعیین کنید. برای مثال توقع دارید چند درصد از مخاطبان تان ایمیل را باز کنند (open rate) ؟ چند نفر وارد صفحه سایت شما شوند (click rate)؟ و چند نفر از شما خرید کنند؟

3) راهی برای دریافت ایمیل‌های کاربران تهیه کنید.

شما باید ایمیل‌ها را به کاربران تان ارسال کنید، اما ایمیل آن‌ها چیست؟ برای دریافت اطلاعات اولیه کاربران می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. ارسال کتاب‌های الکترونیکی، ارسال اخبار و مقالات مهم و ... از جمله این روش‌ها است. اگر در ابتدا تنها چند نفر داخل لیست شما بودند، دلسرد نشوید. قطره قطره جمع شود وانگهی دریا شود!

4) یک کمپین مشخص برای خود انتخاب کنید.

انواع مختلفی از کمپین‌های ایمیل مارکتنیگ وجود دارد. برای مثال، آیا شما می‌خواهید خبرنامه هفتگی ایجاد کنید؟ درباره جشنواره‌های تخفیفاتی خود اطلاع رسانی کنید و یا محتوایهای ارزشمند وبلاگ خود انتشار دهید؟

برای داشتن یک برنامه بازاریابی بهتر، شما می‌توانید انواع مختلفی از این کمپین‌ها را با هم داشته باشید. اگر مخاطبان خود را به خوبی شناخته باشید و طبقه بندی کرده باشید، در این بخش موفق تر خواهید بود. توجه داشته باشید که یک نکته بسیار مهم در اینجا وجود دارد، توقع دارید  هر دسته از مخاطبان تان را به چه چیزی راهنمایی کنید؟ خرید بیشتر، آگاهی بیشتر و ....

5) یک برنامه زمانی برای خود ایجاد کنید.

تصمیم بگیرید که برای هر گروه از مخاطبان در چه بازه زمانی باید اطلاع رسانی انجام دهید؟ یک راه حل برای این مساله این است که هنگام دریافت اطلاعات ایمیل، از ایشان نظر سنجی کنید.  این کار تاثیر بسیار خوبی در جلوگیری از اسپم شدن ایمیل‌های شما دارد.

6) نتایج خود را آنالیز و بررسی کنید.

بزرگترین اشتباه در ایمیل مارکتنیگ، آنالیز نکردن نتایج است. تنها با بررسی شاخص های عملکردی که قسمت قبل به آن اشاره کردیم، شما قادر خواهید بود کمپین‌های بعدی خود را بهتر طراحی کنید. شاید تنها تعییرات اندکی باعث به وجودآمدن نتایج شگفت انگیزی شود!

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ایمیل مارکتینگ و استراتژی‌های انجام آن می‌توانید با مشاوران اطلس ساختار داده تماس بگیرید.