عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین مقالات اطلس ساختار داده باخبر شوید

عضویت
arrow_backward بازگشت

دیجیتال مارکتینگ (قسمت اول)

مقدمه

دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) عبارتی کلی است که به تمام کارهای مربوط به بازاریابی آنلاین اطلاق می شود . کسب و کارها ، از قدرت نفوذ ابزارهای دیجیتال مانند جستجوی گوگل ، رسانه های اجتماعی (social media) ، ایمیل و وب سایت های اینترنتی برای ارتباط با مشتری های فعلی و بالقوه شان استفاده می کنند .

واقعیت اینست که مدت زمانی که مردم بصورت روزانه از اینترنت استفاده می کنند طی 12 سال گذشته ، دو برابر شده است و همانطور که بارها تاکید شده ، نحوه خرید مردم تغییر کرده ، بنابراین بازاریابی سنتی (off line) در حال از دست دادن تاثیرات خود است .

بازاریابی به صورت کلی به معنای ارتباط تاثیرگذار با کاربران در زمان و مکان مناسب است . امروزه برای بازاریابی موثر لازم است مشتریان بالقوه تان را جایی بیابید که ساعت ها از وقتشان را در آنجا می گذرانند : اینترنت .

به تعریف دیگر ، دیجیتال مارکتینگ به معنای هرگونه بازاریابی اینترنتی (online) است .

 

خوب ، پس دقیقا ، دیجیتال مارکتینگ به چه معناست ؟

از خود وب سایتتان گرفته تا ابزارهایی که بصورت آن لاین به شما در گسترش نام تجاریتان یاری می رسانند (online branding assets) و همچنین بازاریابی از طریق ایمیل ، بروشورهای آنلاین و ... همه این ها ، طیف وسیعی از تاکتیک ها و ابزار است که تحت عبارت دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرند .

بهترین متخصصان دیجیتال مارکتینگ ، کسانی هستند که برنامه صحیحی برای استفاده از این ابزارها و تاکتیک ها در راه رسیدن به اهدافشان در ذهن دارند .

در اینجا عناوین ابزارها و تاکتیک های مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ را ذکر می کنیم :

ابزارها

  • وب سایت 
  • وب لاگ ها 
  • کتاب های و راهنما های الکترونیکی (Ebooks & whitepapers) 
  • اینفوگرافیک (infographics) 
  • ابزارهای تعاملی (Interactive) 
  • رسانه های اجتماعی (social media) مانند (Facebook , Linkedin , Twitter ,Instagram , etc) 
  • رسانه های غیر اختصاصی آن لاین (Earned online coverage) 
  • بروشورها و لوک بوک های آنلاین (online brochures and lookbook) 
  • ابزارهای برندینگ مانند لوگوها ، فونت ها و ... 

 

تاکتیک ها

بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)
پروسه بهینه سازی وب سایتتان برای گرفتن رتبه بالاتر در صفحه نتایج موتورهای جستجو که باعث افزایش ترافیک و کاربران ورودی وب سایت از طریق موتورهای جستجو (organic search) می شود .

 

بازاریابی محتوا (content marketing)
ایجاد و گسترش محتوا به منظور معروف کردن برند ، افزایش ترافیک سایت ، ایجاد مشتریان وفادار و یافتن مشتریان بالقوه .

 

بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing)
بازاریابی ربایشی یعنی جذب و علاقه مند سازی مشتری و نهایی کردن پروسه خرید و همچنین ایجاد رضایت از خرید با استفاده از ابزارهای آنلاین به شیوه full funnel (قیفی شکل ) است .

 

بازاریابی در رسانه های اجتماعی
ایجاد محتوی در رسانه های اجتماعی به منظور افزایش معروفیت برند ، افزایش ترافیک و تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل برای کسب و کارتان .

 

تبلیغات بر اساس تعداد کلیک (Pay-Per-Click) یا PPC
روشی است که یک رسانه بر اساس تعداد کاربری که به وب سایتتان می فرستد از شما مبلغی می گیرد . یکی از مهمترین رسانه ها برای این کار Google AdWords است .

 

بازاریابی رابطه مند (Affiliate Marketing)
نوعی از تبلیغ بر اساس نتیجه ، که شما بر اساس تبلیغی که در مورد محصولات و خدمات دیگران روی وب سایتتان می کنید ، پورسانت می گیرد .

 

تبلیغات بومی (Native Advertising)
تبلیغات بومی به معنای تبلیغاتی غیررایگان ، محتوا محور و ویژگی محور است که همراه با یک محتوا رایگان ارائه می شود . مطالب BuzzFeed مثالی خوبی از این تبلیغات است ، اما خیلی از کارشناسان ، تبلیغات روی شبکه های اجتماعی از جمله تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام را هم نوعی تبلیغات بومی می دانند .

 

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
عبارت اتوماسیون بازاریابی به نرم افزارهایی اطلاق می شوند که هدف از آنها انجام اتوماتیک کارهای مربوط به بازاریابی است . خیلی از امور بازاریابی از جمله فرستادن ایمیل ها ، فعالیت در رسانه های اجتماعی و بعضی امور در وب سایت ها ، شامل یکسری کارهای تکراری است که با استفاده از نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی می توان در وقت و هزینه صرفه جویی کرد.

 

بازاریابی از طریق ایمیل (Email Marketing)
شرکت ها از ایمیل مارکتینگ برای ارتباط با مخاطبانشان سود می برند . ایمیل در بسیاری موارد برای ارسال محتوا ، ارائه تخفیفات و معرفی رویدادها (events) و کشاندن کاربران به وب سایت استفاده می شود .

 

روابط عمومی آن لاین (online PR)
روابط عمومی آن لاین ، کارهایی برای دست یافتن به پوشش آن لاین در نشریات ، وبلاگ ها و وب سایت های محتوا محور است . در حقیقت این موضوع شباهت فراوانی به روابط عمومی سنتی دارد اما در فضای مجازی اجرا می شود .

 

آیا دیجیتال مارکتینگ در مورد تمامی کسب و کارها از جمله بنگاه به بنگاه (B2B) و بنگاه به مشتری (B2C) کارایی دارد ؟

دیجیتال مارکتینگ در همه حوضه های صنعت موثر است . کمپانی شما هرچه که بفروشد ، دیجیتال مارکتینگ می تواند مدل کاملی از مشتریانتان برای شما ایجاد کند و محتوای دیجیتال مناسبی برای جذب آنان بسازد . اگرچه استراتژی مناسب برای هر مدل بیزینسی با مدل دیگر متفاوت است .

مدل مناسب B2B

اگر مشتریان شما ، سایر کسب و کار ها هستند ، بهتر است دیجیتال مارکتینگ شما حول محور online lead generation (یافتن و علاقه مند کردن مشتریان سازمانی بالقوه) برنامه ریزی گردد ، که هدف نهایی آن ایجاد جلسات مشتریان سازمانی با فروشنده های شرکت شما باشد . به همین دلیل ، قوانین دیجیتال مارکتینگ که وضع می کنید باید در جهت کمک حداکثری به فروشندگانتان از طریق وب سایت و سایر کانالهای آن لاین باشد .

در کنار وب سایتتان ، تمرکز فعالیت بازاریابی روی کانال های مخصوص کسب و کار از جمله LinkedIn ، که مشتریان بالقوه زیادی برای محصول شما در آنجا وجود دارد ، بسیار مفید خواهد بود .

 

مدل مناسب B2C

اگر خریداران محصولات شما ، مصرف کنندگان عادی هستند ، بسته به سطح قیمتی محصولاتتان ، تمرکز استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باید بر روی جذب کاربران به وب سایتتان و فروش مستقیم به آنها بدون نیاز به داشتن حتی یک فروشنده باشد .

به همین دلیل نیاز به برنامه ریزی برای جذب مشتریان سازمانی کاهش یافته و بلعکس نیاز است که برنامه ای کامل برای جذب مصرف کنندگان عادی ، از لحظه ای که وارد وب سایتتان می شوند تا زمانی که خرید را کامل می کنند ، برپا کنید . برای رسیدن به این هدف نیاز به طراحی یک وب سایت دارید که مراحل جستجو و خرید در آن بصورت کاملا حرفه ای انجام شده باشد .

( در متن مقاله از عبارت calls-to-action که معنای هر وسیله ای که پروسه خرید از طریق آن انجام شود استفاده شده است )

ادامه در قسمت دوم