عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین مقالات اطلس ساختار داده باخبر شوید

عضویت
arrow_backward بازگشت

طراحی وب و یا برنامه نویسی وب کدامیک برایتان مناسب تر است ؟

مقدمه

اگر این مقاله را می خوانید ، پس تصمیم گرفته اید تا باقی عمرتان را با ساختن وب سایت بگذرانید . اما تصمیمی بیش از این نیز لازم است . وب سایت ها شامل مفاهیم طراحی اولیه و رابط کاربری به عنوان front-end و برنامه نویسی برای پشت صحنه به عنوان back-end هستند .

این دو کار یعنی تولید بک اند و فرانت اند در عین حالی که تفاوت های عمیقی دارند اما در مواردی نیز شامل اشتراکاتی هستند . به همین دلیل انتخاب یکی از این دو ، خیلی مواقع مشکل است . به همین منظور در این مقاله می خواهم پیش نیازهای اساس این دو را به خوبی شرح بدهم که با اطلاعات کامل ، کاری را که بیشتر مورد علاقه تان است انتخاب کنید .

 

طراحی وب (Web Design) و طراحی گرافیک (Graphic Design)

به عنوان یک طراح وب ، شما نیازمند داشتن طیف وسیعی از مهارت های مختلف از برنامه نویسی front-end تا طراحی گرافیک هستید . ابزارهای شما در این حرفه عبارتند از Adobe Photoshop ، illustrator و Dreamweaver ( و یا نرم افزارهای مشابه ). داشتن مهارت در HTML و CSS جزو اصول این حرفه است البته JavaScript را فراموش نکنید !

در خیلی از پروژه ها ، کار شما با ایجاد مدل اولیه (mockup) ، قالب (template) یا wireframe آغاز می شود که نمای کلی وب سایت و ساختار اصلی آن را ایجاد می کند . سپس تصاویر مناسب ، فونت ها و رنگ های هماهنگ را به طرح اولیه اضافه می کنید . البته در طول کار تجدید نظرهایی نیز توسط کارفرما روی موارد اولیه پروژه اعمال می شود .

هنگامی که نظرات کارفرما تامین شد ، کدزنی نمونه اولیه پروژه آغاز می شود . البته همه طراحان وب سایت کد زنی نمی کنند ، اما بهتر است مهارت های کد زنی را فرابگیرید .

در این کار خلاقیت و عشق به هنر لازم است . البته اگر هنرمند نیستید هم نگران نباشید ! این مهارت ها ، اکتسابی و قابل پرورش دادن است . از سر و کله زدن با طرح های اولیه و CMS هایی مانند Wordpress شروع کنید ، پس از مدتی با تمرین و پشت کار به یک طراح وب ماهر تبدیل می شوید .

اگر هیچ علاقه ای به برنامه نویسی ندارید ، طراح گرافیک بودن انتخاب خوبی برای شماست . در این صورت می توانید طرح اولیه وب سایت ، آیکن ها و لوگو ها را طراحی کرده و با این کار عطش هنری تان را سیراب کنید.

being web designer


برنامه نویسی وب

بطور کلی ، دو نوع برنامه نویس وب داریم : برنامه نویس فرانت اند و برنامه نویس بک اند ( دسته سوم برنامه نویسان همه کاره یا Full-stack developer ها هستند که در هر دو اینها مهارت دارند ). برنامه نویسان فرانت اند (front-end developers) ظاهر وب سایت را با تگ های HTML و CSS و همچنین اسکریپت های JavaScript/jQuery ایجاد می کنند . در ایجاد ظاهر وب سایت خیلی مهم است که حسی که کاربر از تعامل با وب میگیرد هم مانند ظاهرش بسیار دوست داشتنی باشد.

برنامه نویسی بک اند (back-end development) مناسب کسانی است که می خواهند ستون فقرات یک وب سایت را بسازند : بانک اطلاعاتی ، برنامه های سمت سرور و پشت صحنه . زبان های برنامه نویسی متداول برای بک اند عبارتند از Ruby ، PHP ، Python و SQL . البته لازم نیست همه اینها را یاد بگیرید ، هرکدام از این زبان ها نقاط ضعف و قوت خودشان را دارند ، برای اینکه بدانید کدام برای شما مناسب تر است درباره آنها تحقیق کنید .

برنامه نویسان وب معمولا در تعامل با سایر افراد کار می کنند بنابراین باید قابلیت کار تیمی (teamwork) بالایی داشته باشند . همچنین این افراد باید از میان شاخه های طراحی کاربری (interface design) ، تجارت الکترونیک (e-commerce) ، بانک اطلاعاتی و مانند اینها یکی را انتخاب کنند . در مورد این زیر شاخه ها تحقیق کنید و از انجام هرکدام که بیشتر لذت می برید ، همان را انتخاب کنید .

نقطه منفی : یادگیری برنامه نویسی می تواند خیلی سخت باشد . اگر در این زمینه تجربه ای ندارید ، خود را برای ساعت ها سردرگمی و ناامیدی آماده کنید . اما بدانید که در صورت پشت سر گذاشتن روزهاس سخت ابتدایی ، برنامه نویسی به تریج آسانتر می شود.

being web developer


کدام را انتخاب کنم ؟

حالا که طراحی وب و برنامه نویسی آن را برایتان توصیف کردم وقت انتخاب است .

این شغل ها ، نقاط اشتراکی دارند از جمله نیاز به داشتن مهارت های تکنیکی و هنری . چه بخواهید طراح باشید چه برنامه نویس ، برای یادگرفتن اصول مدت طولانی و برای مهارت در آن سال ها زمان نیاز است . هدف مشترک در این دو شغل ایجاد وب سایتی زیبا با قابلیت ناوبری (navigate) آسان است .

نتیجه بحثمان این است : اگر به هنر علاقه مندید اما نمی توانید با تگ های HTML کنار بیایید ، بر روی طراحی گرافیک (graphic design) تمرکز کنید . اگر هنرمندید و نوشتن HTML و CSS برایتان مقدور است ، طراحی وب (web design) مخصوص شماست . اگر به اندازه طراحی به کدزنی نیز علاقه مندید ، برنامه نویسی فرانت اند (front-end development) را انتخاب کنید . و اگر فقط به برنامه نویسی و بهینه سازی وب سایت علاقه مندید ، برنامه نویسی بک اند (back-end development) بهترین انتخاب شماست.

choosing


اگر هنوز در انتخاب مردید ، هم طراحی و هم برنامه نویسی وب سایت را با هم انتخاب کنید !

همیشه به یاد داشته باشید : نگذارید مهارت هایی که ندارید شما را عقب نگه دارد ! هر کسی همانطور که می تواند برنامه نویسی را بیاموزد همانطور هم می تواند طراحی را یاد بگیرد . یادگیری این مهارت ها به سال ها تمرین و تلاش نیاز دارد ، بنابراین به دنبال آن چیزی باشید که از آن بیشتر لذت می برید .