عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین مقالات اطلس ساختار داده باخبر شوید

عضویت
arrow_backward بازگشت

10 تکنیک سئو کلاه سفید برای افزایش ترافیک وب‌سایت

امروزه تمام صاحبان وب‌سایت از اهمیت طراحی سایت و هم‌چنین بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو ( سئو یا همان search engine optimization) آگاهی دارند. در میان تکنیک‌های رایج سئو، "سئو کلاه سفید" تکنیکی موثر و مطرح برای افزایش ترافیک و میزان بازدیدکنندگان وب‌سایت است. همراه با اطلس ساختار داده به مرور 10 مورد از روش‌های کاربردی سئو کلاه سفید می‌پردازیم. 
 

 

1- بهینه سازی عنوان متا (meta titles) و توضیحات متا (meta descriptions)

یکی از شاخص‌ترین عوامل تاثیرگذار در سئو داخلی (On-Page SEO)، بهینه سازی و درج کامل عنوان متا و توضیحات متا است. برچسب‌های متا (meta tag)، از اولین خط‌هایی است که گوگل هنگام بارگیری یک وب‌سایت می‌خواند. بهترین جا برای نوشتن کلمات کلیدی دقیقا در برچسب متا است.
عنوان متا (meta titles) همان نام و عنوان هر صفحه وب‌سایت است. هر صفحه در وب‌سایت، هدف خاصی را دنبال می‌کند، بنابراین در جهت بهینه سازی عنوان متا، باید در آن‌جا دقیقا به همان اهداف و کلمات کلیدی اشاره کنیم. به عنوان مثال در قسمت متا صفحه اصلی یک طراحی سایت دندانپزشکی، باید به طور دقیق به مکان مطب دندانپزشکی و اهداف آن اشاره کرد. "مطب دندانپزشکی شبانه‌روزی در تهران" نمونه ای از یک عنوان متا کامل است.
منظور از توضیحات متا (meta descriptions)، همان چند خط ابتدایی است که بعد از نشان داده شدن نام وب‌سایت به کاربران نشان داده می‌شود. در واقع کاربران بعد از خواندن این جملات تصمیم می‌گیرند که وارد سایت شما بشوند یا نه. برای نوشتن توضیحات متای مناسب، می‌توانید کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو کنید و از نوشته‌های وب‌سایت‌های دیگر ایده بگیرید.
 

 

2- از URL‌های کوتاه استفاده کنید

URL، آدرس صفحاتی است که در نوار بالای هر صفحه، در موتور جستجو نشان داده می‌شودURL.  نیز مکان مناسبی برای درج کلمات کلیدی است و جالب است بدانید در رتبه گوگل اهمیت زیادی دارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد کوتاه بودن آدرس URL در بهینه سازی سئو وب‌سایت تاثیر مثبتی دارد.


3- از تیترهای Headers) HTML) به درستی استفاده کنید.

تیترهای یک متن، اساسا همان نکاتی هستند که شما می‌خواهید به صورت برجسته‌تر نشان دهید. استفاده درست از تیترهای H1 و H2 در کدهای  HTMLمتن بسیار مهم است. چرا؟ چون برای گوگل مهم است!

 

برچسب (تگ) H1

دستورالمل آن بسیار ساده است، شروع کار باH1  است. عنوان اصلی هر مطلب و هر صفحه جز H1 محسوب می‌شود. این قسمت، اولین جایی است که گوگل به آن توجه می‌کند. شما باید برای هر متن، فقط یک عنوان H1 داشته باشید زیرا موتورهای جستجو را برای شناسایی موضوع اصلی متن شما به اشتباه می‌اندازد و موجب افت رتبه بندی شما می‌شود.


برچسب (تگ) H2

H2 نیز مانند H1 جای بسیار مناسبی برای قراردادن کلمات کلیدی است. می‌توانیم سردسته‌های مهم متن را در با H2 مشخص کنیم. برای مثال: اگر متن شما در مورد خدمات دندانپزشکی است، یکی از انواع خدمات ارائه شده مانند "پرکردن دندان" می‌تواند با برچسب H2 مشخص شود.


برچسب (تگ) H3

برچسب (تگ) H3 برای برجسته کردن نکات دیگری داخل هر دسته‌بندی کاربرد دارد. اهمیت آن از H2   به مراتب کمتر است، به طوری‌که می‌توان گاهی اصلا از آن استفاده نکرد.


4- سرعت سایت خود را افزایش دهید

افزایش سرعت سایت کمک زیادی به بهبود رابط کاربری می‌کند و در نتیجه بر روی بهینه‌سازی موتورهای جستجو تاثیر مثبت دارد. برای افزایش سرعت سایت خود می‌توانید:
 هاست خود را ارتقا دهید.
تصاویر به کار‌رفته در سایت را کم حجم کنید. 
تعداد تصاویر موجود در یک صفحه را کاهش دهید.
همچنین می‌توانید برای افزایش سرعت جهانی وب‌سایت خود، از سرویس CDN مخفف (content delivery network)استفاده کنید.
 

 

5- برای سایر مقالات وب‌سایت خود لینک (پیوند) داخلی و خارجی ایجاد کنید (Internal Linking and External Linking)

با پیوند دادن مقالات مختلف وب‌سایت به یکدیگر، شما برای وب‌سایت خود بک لینک (backlink) ایجاد کرده‌اید. بک لینک ساختن به بهینه سازی سئو وب‌سایت کمک زیادی می‌کند. با این کار موتورهای جستجو متوجه می‌شوند که وب‌سایت شما به طور متمرکز روی چه کلمات کلیدی تولید محتوا دارد. با ایجاد لینک‌های داخلی، درواقع از اعتبار صفحات دیگر برای افزایش رتبه یک یا چندین صفحه خاص بهره می‌برید.  پس لازم است مشخص کنید که رتبه بالای کدام صفحه برای شما اهمیت دارد و سعی کنید بیشتر برای آن صفحه خاص لینک‌سازی کنید. 


6- بهینه سازی عکس‌های وب‌سایت را فراموش نکنید.

برای داشتن یک رتبه حرفه‌ای در گوگل، نیاز دارید تا تمام عکس‌های موجود در وب‌سایت را از نظر سئو بهینه کنید. حتی موتور جستجوی جداگانه‌ای وجود دارد که به طور مستقیم بر روی صحت سنجی تصاویر و ارتباط آن‌ها با کلمات کلیدی کار می‌کنند. همان‌طور که قبلا گفتیم بهتر است حجم عکس‌ها کم باشد تا وب‌سایت با سرعت بالاتری بارگذاری شود.
نکته مهم دیگر در بهینه‌سازی عکس‌ها برای موتورهای جستجو، ذخیره کردن درست نام آن‌هاست. فراموش نکنید که گوگل نام عکس‌ها را نیز می‌خواند. به نظر شما اگر عکس شما با این نام ذخیره شده باشد: 268767sdfsd.jpg، گوگل باید آن را در چه طبقه بندی قرار دهد؟ انتخاب درست نام عکس در کنار جذابیت آن، می‌تواند به تنهایی کاربران زیادی را روانه وب‌سایت شما کند. برای مثال در مورد وب‌سایت دندانپزشکی، ذخیره نام عکس به نام: "دندانپزشکی_تهران" می‌تواند انتخاب خوبی باشد. 
علاوه بر نکات گفته شده، توصیه می‌شود کلمات کلیدی در قسمت alt نیز نوشته شوند. وظیفه برچسب alt  این است که اگر مشکلی در بارگذاری تصاویر بشاد، به گوگل بگوید این تصویر به‌طور عمده راجع به چیست.


 

7- از سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) استفاده کنید.

در مورد نکات مثبت و تاثیرگذار سرچ کنسول گوگل می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد. استفاده از این ابزار قدرتمند، برای تمام کسانی‌که دارای و‌ب‌سایت هستند و قصد دارند تا از روش سئو کلاه سفید رتبه وب‌سایت خود را بهبود ببخشند، ضروری است. این‌جا دقیقا جایی است که می‌توانید به گوگل بگویید مایل هستید بعد از جستجو وب‌سایت شما توسط کاربر چه نتایجی به آن نشان داده شود. گوگل حتی به شما می‌گوید که کاربران چه طور با استفاده از کلمات کلیدی وب‌سایت شما را جستجو کرده‌اند. از همه مهم‌تر، اگر برای وب‌سایت شما اتفاق ناگواری افتاده باشد، برای مثال: هک شده باشد و یا توسط الگوریتم‌های گوگل تنبیه شده باشید، سرچ کنسول گوگل تنها جایی است که با مشاهده آن متوجه این تغییرات می‌شوید. چون گوگل در این‌باره مستقیم به شما ایمیل نمی‌زند!
سرچ کنسول گوگل، هم‌چنین به شما اجازه می‌دهد تا نقشه وب‌سایت خود را در آن قرار دهید. به خاطر داشته باشید، به طور کلی هرچیزی که به گوگل کمک کند تا بتواند بیشتر وب‌سایت شما را بفهمد، موجب افزایش رتبه سایت شما می‌شود.


 

8- محتوای جذاب و طولانی تولید کنید.

گوگل و کاربرانش عاشق تولید محتوا هستند. اگر به راستی قصد دارید تا رتبه اول نتایج گوگل باشید، باید محتوای تاثیرگذار و غنی برای کاربران تولید کنید. محتوای طولانی که بر اساس کلمات کلیدی نوشته شده باشد، باعث می‌شود تا مخاطبان ، مدت زمانی بیشتری در وب‌سایت شما باشند و نرخ ضریب بازگشت  (bounce rate)کاهش پیدا کند.
از  فهرست بندی معنایی نهفته کلمات (LSI keywords) استفاده کنید.
فهرست بندی معنایی نهفته کلمات(Latent Semantic Indexing)، اساسا همان مترادف کلمات کلیدی است که شما به دنبال افزایش رتبه در آن‌ها هستید. برای مثال اگر پستی که قصد انتشار آن را دارید در مورد"هوشمندسازی منازل" است، می‌توانید از کلماتی مانند "پروژه‌های هوشمندسازی منازل" و یا "خانه خود را نو کنید" استفاده کنید. در واقع این کلمات، درباره ماهیت اصلی مقاله به گوگل توضیح بیشتری می‌دهد. درنتیجه اگر کاربر با کلمات کلیدی طولانی تری در مورد این مقاله جستجو کند،  شانس شما برای قرار گرفتن در نتایج بالاتر، بیشتر خواهدبود.
 

 

9- به وب‌سایت خود محتوا ویدئویی اضافه کنید.

در حال حاضر، نتیجه اکثر جست‌و‌جوهای در گوگل شامل یک ویدئو از یوتیوب و ... است. شاید شما برای وارد شدن به صفحه اول گوگل در محتوای متنی راه سخت‌تری داشته باشید. ولی با اضافه کردن هوشمندانه محتوای ویدئویی به وب‌‌سایت، شانس شما برای حضور در صفحه اول گوگل افزایش خواهدیافت.
 

 

10- بلک لینک های (backlinks) باکیفیت ایجاد کنید.

بک‌لینک‌ها، همان لینک‌هایی هستند که از طرف دیگر وب‌سایت‌ها برای وب‌سایت شما تهیه ایجاد می‌شود.
 به دو صورت می‌توانید این بک لینک‌ها را داشته باشید:
یک محتوای فوق‌العاده جذاب و تاثیرگذار تهیه کنید تا به صورت طبیعی دیگر وب‌سایت‌ها خواندن مقاله شما را توصیه کنند.
یک محتوای جذاب (تاحدی) تهیه کنید و از بقیه وب‌سایت‌ها درخواست کنید تا در صورت سودمند بودن، به آن محتوا لینک دهند.
در هر صورت باید مطمئن باشید وب‌سایتی که برای شما بک لینک تولید می‌کند، دارای رتبه و کیفیت بالایی باشد. 
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خدمات سئو (SEO ) می‌توانید با متخصصان اطلس ساختار داده مشورت کنید.