عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین مقالات اطلس ساختار داده باخبر شوید

عضویت
arrow_backward بازگشت

تکنیک‌های سئو (SEO) کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری چیست؟

 سئو  SEO یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)، مجموعه اقداماتی است که در جهت افزایش رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو انجام می‌شود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بیشترین جستجو در اینترنت، از طریق موتور جستجو گوگل(Google) انجام می‌شود، به همین دلیل منظور از سئو، بهینه سازی وب‌سایت در نتایج نشان داده شده توسط گوگل است.  بهبود جایگاه وب‌سایت در نتایج موتورهای جستجو به خصوص برای کسب‌وکارهای آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی، اهمیت زیادی دارد. زیرا موجب جذب بالاتر مخاطبان و کاربران ورودی به وب‌سایت می‌شود. تکنیک‌های مختلفی برای بهینه سازی وب‌سایت بر اساس الگوریتم‌های گوگل وجود دارد. این روش‌ها گاها به عنوان سئو کلاه سیاه، سئو کلاه سفید و سئو کلاه خاکستری شناخته می‌شوند. با ما همراه باشید تا تکنیک‌های مختلف سئو را بررسی کنیم.

 


 

تکنیک سئو کلاه سفید (White Hat SEO) و کلاه سیاه (Black Hat SEO) چیست؟

کلاه سفید و کلاه سیاه هر دو یک هدف مشترک دارند! افزایش رتبه وب‌سایت و دیده شدن آن در صفحه اول گوگل. ولی این دو از روش‌های کاملا مختلفی برای رسیدن به این نتیجه استفاده می‌کنند.


 

تکنیک‌های سئو کلاه سفید اصطلاحا به استفاده از تمام روش‌های مورد تایید الگوریتم‌های گوگل برای افزایش طبیعی رتبه وب‌سایت، گفته می‌شود. 


از جمله روش‌های سئو کلاه سفید :

تولید محتوای جذاب و تاثیر گذار برای کاربران
تعریف ارتباطات میان متن‌ها و یکپارچه نمودن محتوا
استفاده از کلمات کلیدی موثر در قسمت تیترها (header) و توضیحات (meta)
بهینه سازی نام و توضیحات عکس‌ها 
افزایش سرعت بارگیری وب‌سایت
بهینه سازی آدرس دهی (URL) صفحات
بهبود تجربه کاربری
و لینک سازی‌های داخلی و خارجی نمونه‌هایی از تکنیک سئو  کلاه سفید است.
با استفاده از این روش‌ها و همین‌طور یک تقویم محتوایی منسجم و بررسی شده بر اساس کلمات کلیدی مورد نیاز کسب‌وکار، می‌توان در مدت زمان مناسب به نتیجه دلخواه رسید. در مقابل تکنیک کلاه سفید، تکنیک کلاه سیاه قرار دارد.

 
مجموعه فعالیت‌هایی که قصد دارند تا با فریب دادن الگوریتم‌های گوگل با سرعت بسیار بالایی رتبه وب‌سایت را افزایش دهند، به نام سئو کلاه سیاه شناخته می‌شود.


از جمله روش‌های سئو کلاه سیاه :
استفاده از هرزنامه‌ها (spam)
 قرار دادن محتوای کاملا تکراری از وب‌سایت‌های دیگر
 استفاده مکرر و آزاردهنده از کلمات کلیدی در محتوا
 استفاده از صفحات فرود فریبنده برای هدایت کاربر به صفحه دیگر 
و استفاده از کلمات نامرئی در صفحات می‌باشد.
 پیشنهاد ما به شما این است که به هیچ عنوان از تکنیک های کلاه سیاه استفاده نکنید! دقت داشته باشید که حتی اگر شما بتوانید با استفاده از این روش‌ها در مدت کوتاهی افزایش رتبه خوبی داشته باشید، به محض مطلع شدن گوگل از اقدامات شما، وب‌سایت شما با تنبیه شدیدی روبه‌رو خواهد شد و رتبه شما به شدت سقوط خواهد. به طوری‌که حتی شاید بهتر باشد آن وب‌سایت را عملا از دسترس خارج کنید.
 

 



تکنیک سئو کلاه خاکستری (Grey Hat SEO) به چه معنی است؟


در کنار تکنیک‌های سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری قرار دارد. سئو خاکستری، برخلاف سئو کلاه سفید، کاملا مطابق خواست و دلخواه کاربران نیست. در مقابل، مانند سئو کلاه سیاه هم به طور مستقیم از الگوریتم‌های گوگل تخطی نمی‌کنند. 


از جمله روش‌های سئو کلاه خاکستری:
خرید نام های منقصی شده وب‌سایت های که با کلمات کلیدی شما منطبق نیست و قرار دادن بک لینک از وب‌سایت اصلی خود در آن
ایجاد حساب کاربری برای حیوانات خانگی
انتشار مجدد محتواهای قبلی با اندکی تغییر
هدیه‌های رایگان فریبنده
استفاده از کلمات کلیدی نامربوط به متن
خرید بازدید ورودی گوگل
نظرات (comment) های تقلبی
و صرف هزینه در وب‌سایت‌های دیگر، برای قرار دادن لینک محتوا وب‌سایت (خرید لینک)، می باشد.
روش‌های متنوع و خلاقی برای سئو کلاه خاکستری وجود دارد که احتمالا اثر بخشی خوبی نیز در کوتاه مدت برای وب‌سایت شما خواهند داشت. شاید شما ترغیب شوید تا برای صرفه جوئی در وقت و منابع مالی خود به سراغ این روش‌ها بروید. پیشنهاد می‌شود برای افزایش رتبه وب‌سایت خود که از این روش‌ها استفاده نکنید.
 


موتور جستجوی گوگل بسیار هوشمند است و الگوریتم‌های آن همیشه در راستای تولید محتوای ارزشمند تغییر می‌کند. وقتی گوگل تشخیص بدهد که روش جدیدی برای فریب‌دادن و گمراه کردن قانونی آن به وجود آمده است به سرعت آن روش را در لیست سئو کلاه سیاه قرار می‌دهد. درنتیجه وب‌سایت شما دچار افت رتبه می‌شود و نهایتا بدون دستاورد مناسبی، مقدار بیشتری از منابع مالی و زمانی کسب‌وکار شما از دست می‌رود. به علاوه هدف شما جذب مخاطبانی واقعی و ارائه محتوای مناسب به آن‌هاست. با استفاده از سئو کلاه سفید، می‌توانید در مسیری مطمئن و هم‌سو با نیاز کاربران در جهت بهینه سازی وب‌سایت خود اقدام کنید.