عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین مقالات اطلس ساختار داده باخبر شوید

عضویت
arrow_backward بازگشت

طراحی سایت و توسعه سایت چیست و وب‌سایت ما کجا به کمک آن‌ها نیاز دارد؟

"طراحی سایت" و "توسعه سایت" کلماتی هستند که در حوزه خدمات مربوط به وب‌سایت بسیار شنیده می‌شوند و گاها با هم اشتباه گرفته می‌شوند. اما تفاوت میان طراحی سایت و توسعه سایت چیست؟ و برای رفع مشکلات و نیازهای وب‌سایت خود باید به کدام یک مراجعه کنیم؟ در حقیت تفاوت بین طراحی سایت و توسعه سایت ، تفاوت بین طراحان سایت و توسعه دهندگان وب‌سایت است. طراحان و توسعه دهندگان، هر دو برای ساختن یک وب‌سایت حرفه ای تلاش می‌کنند. تفاوت اصلی این است که توسعه‌دهندگان سایت، با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی اقدام به ساخت وب‌سایت می‌کنند، در حالی‌که طراحان سایت خلاق‌تر هستند و تمرکز خود را بر روی نحوه استفاده کاربران از وب‌سایت می‌گذارند.
 

گاها به طور کلی به فرآیند طراحی گرافیکی وب‌سایت و توسعه وب‌سایت، طراحی سایت گفته می‌شود.
 در این مقاله ابتدا به بررسی تفاوت "طراح سایت" و "توسعه‌دهنده سایت" می‌پردازیم.

 

طراح سایت (web designer) کیست؟

طراح سایت کسی است که باعث می‌شود تا وب‌سایت شما زیبا به نظر برسد. تمرکز اصلی طراح سایت بر روی سبک کلی طراحی گرافیکی سایت و احساس کاربرد هنگام استفاده از وب‌سایت است. طراحان سایت معمولا با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فوتوشاپ، عناصر تصویری وب‌سایت را با توجه به نیاز مخاطبان سفارشی سازی می‌کنند. آن‌ها برای ساخت صفحات وب‌سایت، از کدهای HTML وCSS استفاده می‌کنند. البته در طراحی سایت نیز گرایش‌های مختلفی وجود دارد که با هم به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

طراح تجربه کاربری UX designer

کار طراح تجربه کاربری این است که وب‌سایت شما را مستقیما به قلب بازدیدکنندگان متصل کند! آن‌ها دقیقا می‌دانند که چگونه وب‌سایتی طراحی کنند که تمام مشتریان شما از کارکردن با آن لذت ببرند. اگر کاربران هنگام کار با وب‌سایت گیج نشوند و از کارکردن با آن احساس خوبی تجربه کنند، به احتمال زیاد مجددا از آن بازدید می‌کنند. برای آشنایی با مدل‌های موفق UX، می‌توانید به وب‌سایت‌های محبوب‌تان سر بزنید.

طراح رابط کاربری UI designer

طراح رابط کاربری به بهبود نحوه ارتباط عناصر موجود در وب‌سایت با کاربران می‌پردازد. او تبدیل کننده ایده‌ها و ارزش‌های نام‌های تجاری (برند) به وب‌سایتی با دسترسی‌های راحت و آسان است.
 

 

توسعه دهنده سایت (web developer) چه کسی است؟

نقش توسعه دهنده وب‌سایت در واقع ساختن مفهومی است که طراح سایت ارائه کرده است. برخی از وظایف توسعه دهنده وب‌سایت بدین شرح است:

توسعه دهنده سمت سرور (Back-end developer)

سمت سرور جایی است که ساختار اصلی وب‌سایت طراحی می‌شود. توسعه دهندگان سمت سرور، متخصص برنامه نویسی و استفاده از نرم‌افزارهای پیچیده‌ای مانند، جاوا (Java، SQL و C#) می‌باشند. فعالیت‌های صورت گرفته توسط توسعه دهنده سمت سرور، شامل نوشتن کدهای برنامه نویسی در سمت سرورهای وب و پایگاه‌های داده است و برخلاف فعالیت‌های توسعه دهنده سمت کاربر، در مرورگرها نشان داده داده نمی‌شود.
به طور خلاصه، وظیفه توسعه دهنده سمت سرور این است که با استفاده از برنامه‌های مختلف، یک وب‌سایت منطقی و کاربردی بسازد. آن‌ها همچنین مدت زمان زیادی برای تست کردن و رفع اشکالات موجود در وب‌سایت صرف می‌کنند.

توسعه دهنده سمت کاربر (Back-end developer)

توسعه دهنده سمت کاربر و یا سمت مشتری، با استفاده از HTML، CSS و JavaScript،  قسمت‎‌هایی از وب‌سایت را ایجاد می‌کند که برای کاربر قابل دیدن است. به طور خلاصه، توسعه دهندگان سمت کاربر، مانند توسعه دهندگان سمت سرور به زبان‌های برنامه نویسی تسلط دارند، اما چهارچوب‌هایی ایجاد می‌کنند که کاربران بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

 

کی و کجا "طراح سایت" و "توسعه دهنده سایت" نیاز است؟

بعد از درک تفاوت میان طراح سایت و توسعه دهنده سایت، صاحبان کسب‌وکار می‌توانند تشخیص دهند که برای هر نوع خدمات موردنیاز وب‌سایت باید به کدام دسته مراجعه کنند. شکل زیر به درک بهتر این مساله کمک زیادی می‌کند.
 

همان طور که مشخص است، هرکدام از نیازها و مشکلات احتمالی وب‌سایت نیاز به تخصص خاصی دارد. شاید برای صاحبان کسب‌وکار یافتن متخصص امری دشوار و زمان بر باشد.
با استفاده از خدمات شرکت‌های طراحی وب سایت می‌توانید با اطمینان از به کارگیری نیروهای حرفه‌ای و هزینه مناسب، نیازها و مشکلات خود را شناسایی و رفع کنید.  شرکت اطلس ساختار داده با استفاده از تجربیات و دانش متخصصین حوزه برنامه نویسی آماده ارائه خدمات طراحی سایت به شما عزیزان می‌باشد.